Hos Gravidtid forholder vi os kun til valid og videnskabelig forskning foretaget af universiteter og hospitaler. Det gør vi for at sikre os, at vi ikke videreformidler viden eller sælger produkter baseret på pseudovidenskab. Men hvad siger forskningen så, at man som mand kan gøre, hvis man gerne vil forbedre sin fertilitet og øge chancen for graviditet?

Først og fremmest så handler det om at have sex på de rigtige tidspunkter. Det kan du læse mere om i vores artikel Hvornår skal jeg have sex, hvis jeg gerne vil være gravid.

Men herudover er det vigtigt først og fremmest at erkende, at årsagen til manglende graviditet sagtens kan ligge hos manden. Cirka 4 ud af 10 danske mænd har i dag problemer med deres sædcellekoncentration, hvilket vil sige, at de ligger under den ”normale” grænse, der hedder 40 millioner sædceller per ml. sæd. Hvis sædcellekoncentrationen kommer under 15 millioner sædceller per ml. sæd, så siger man, at manden har nedsat sædkvalitet, og lige her er der sket en markant udvikling. Et stort studie baseret på sædprøver fra over 40.000 europæiske og nordamerikanske mænd 1973 til 2011 viser nemlig, at antallet af mænds sædceller ved en udløsning er faldet intet mindre end 50 % på knap 40 år.

Sædkvaliteten kan boostes

Heldigvis kan man selv gøre noget for at forbedre sin sædkvalitet markant, for en mand danner nye sædceller cirka hver tredje måned, og de sædceller er påvirket af den livsstil, som han har ført i de seneste 3 måneder. I denne periode kan manden både øge antallet af sædceller, mens han også kan arbejde på at nedbringe antallet af dna skader i sæden, hvilket også har en stor indvirkning på chancerne for at gøre en kvinde gravid. Ifølge Peter Humaidan, der er professor i medicin ved Aarhus Universitet, så er antallet af DNA brud i sædcellerne faktisk noget af det, der har allermest at sige i forhold til sædcellernes evne til at befrugte kvindens æg.

Så hvad kan manden så selv gøre for at nedbringe DNA-brud i sædcellerne? Først og fremmest anbefales du at følge de 7 officielle kostråd fra Sundhedsstyrelsen, som du finder her:

1: Spis planterigt, varieret og ikke for meget.

2: Spis flere grøntsager og frugt. Anbefalingen er 600 gram frugt og grønt om dagen

3: Skær ned på kødet - vælg bælgfrugter og fisk

4: Spis mad med fuldkorn. Minimum 75 gram fuldkorn dagligt og gerne mere

5: Vælg planteolier og magre mejeriprodukter. 250 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt er tilpas ved varieret kost

6: Spis mindre af det søde, salte og fede. Se kostpyramiden fra Sundhedsstyrelsen her: 

 7: Sluk tørsten i vand. Det er som regel tilstrækkeligt at drikke 1-1,5 liter væske i døgnet

De officielle kostråd fra Sundhedsstyrelsen

Disse livsstilsændringer påvirker sædkvaliteten og fertiliteten hos mænd

Professor Peter Humaidan, der har skrevet en bog om sædkvalitet baseret på forskning og store nationale og internationale undersøgelser, mener også, at følgende fem ting har en særligt stor effekt på sædkvaliteten:

1: Drop rygningen, hvis du ryger. Rygning øger DNA brud i sædcellerne, og en storryger har 50 % mindre sandsynlighed for at gøre sin kæreste gravid

2: Dyrk motion. Motion aktiverer kroppens antioxidanter, og det er også med til at modvirke DNA-brud i sædcellerne

3: Tab dig, hvis du er overvægtig. Overvægt kan påvirke sædproduktionen og nedsætte sædkvaliteten hos mænd. Derudover giver overvægt også en større risiko for at mandens sædceller får for meget varme, fordi hans testikler bliver klemt inde mellem lårene. Varme øger også risikoen for DNA-brud

4: Skær ned for alkoholforbruget. Alkohol øger risikoen for DNA-brud og påvirker mængden af sædceller. Hvis en mand dropper alkoholen eller skærer kraftigt ned for det, så vil man kunne måle resultatet af det efter tre måneder. En dansk undersøgelse med over 1000 unge mænd viste, at der sker en forringelse af sædkvaliteten ved 5 ugentlige genstande. Hvis manden drak over 25 genstande om ugen var sædkvaliteten stærkt nedsat. Herudover kan alkohol også give impotens og manglende sexlyst

5: Kosttilskud. Først og fremmest bør kosttilskud som udgangspunkt være unødvendige, hvis manden allerede følger Sundhedsstyrelsens kostråd. Men forskning har ifølge professor Peter Humaidan, vist, at zink og D-vitamin påvirker sædkvaliteten positivt. Den rigtige mængde zink i kroppen nedsætter antallet af DNA-brud i sædcellerne og hæver testosteronniveauet i kroppen. I forhold til D-vitamin, så viser forskning fra Rigshospitalet, at infertile mænd med D-vitamin mangel opleve en gavnlig effekt på sædcelleproduktionen, hvis de tager D-vitaminer. Det kan derfor være værd at få målt D-vitaminiveauet og zinkniveauet hos lægen og tage disse to kosttilskud, hvis der måles et lavt niveau. Se vores udvalg af kosttilskud til mænd her

Hvis du ønsker at måle din sædkvalitet derhjemme kan du købe vores sædkvalitetstest SwimCount. Hjemmetesten er 96 % præcis sammenlignet med en sædprøve, som en fertilitetslæge vil analysere i et mikroskop. SwimCount Sædkvalitetstest kan derfor bruges som et alternativ til det første forsøg hos lægen.

Kilde: Sjællands Universitetshospital, Rigshospitalet, Sundhedsstyrelsen, Supersæd af fertilitetsprofessor Peter Humaidan fra Aarhus Universitet.